Кейси 11-16 з курсів “Інновації та інноваційна економіка” та “Економіка знань” для магістрів економічного факультету ЧНУ
Продовжуємо розміщення кейсів з курсів професора Ірини Буднікевич “Інновації та інноваційна економіка” та “Економіка знань” для магістрів економічного факультету ЧНУ. Запропоновані кейси оцінюються в діапазоні від 1 до 3 балів. Дедлайн здачі кейсів вказано на сторінці Курсу в сервісі Google Classroom. Після закінчення терміну здачі – завдання НЕ ОЦІНЮЮТЬСЯ.
Ваш викладач на практичних заняттях – Венгер Євген Іванович. Поїхали: Кейси №11-№16
КЕЙС 11. Інтеграція електронної комерції та логістики
Сьогодні всі великі комерційні інтернет-компанії, починаючи від Amazon, eBay і закінчуючи китайськими Alibaba та AliExpress, так чи інакше розглядають варіанти створення власних логістичних структур. Усі переймаються одним і тим же питанням: як електронну комерцію інтегрувати з логістичною структурою.
Напрямок знань щодо IT у великій комерційній інтернет-компанії розділений на дві частини. Перша − це безпосередньо управління IT як інфраструктурою, з точки зору управління поточними продуктами. Друга − це управління змінами в IT як певною платформою, де створюється продукт (цим займається дирекція з розвитку). Усередині компанії поділяють операційну або регулярну діяльність (не тільки в IT) і розвиток. І, відповідно, практикують навіть не одноразове створення, а постійне вибудовування взаємин між цими блоками. Щоб, з одного боку, регулярне управління нормально сприймало реалізовані розвитком продукти й інтегрувало їх у свою регулярну діяльність. А з іншого − і розвиток, роблячи якісь кроки щодо покращення поточних продуктів або створюючи нові продукти всередині компанії, має враховувати регулярне управління.
Всі основні функції та бізнес-процеси мають бути розміщені на єдиній платформі − це непорушне правило. Звичайно, можна підтримувати взаємини з різними програмними продуктами, але тоді необхідно забезпечити абсолютно чіткі, працездатні, в тому числі під навантаженням, шини інтеграції. В частині основного бізнес-процесу багато комерційних інтернет компаній перейшли на платформу SAP. Вони використовують сукупність SAP-рішень: у компанії є окремі продукти для e-commerce, і окремі − для логістики, але для реалізації наших унікальних інтегрованих бізнес-процесів потрібен особливий підхід.
Будь-яка сучасна комерційна інтернет-компанія на самому старті розвитку ставить за мету створити високоякісний продукт з точки зору сукупності послуг для клієнта. Не просто сфокусований на продаж товару, а саме на сукупності послуг: і продаж, і доставка товару з чіткими показниками якості, з чіткими термінами і т.д. Тобто створюється також і власна логістична структура.
Існуючу мережу будь-яких магазинів досить важко перевести в інтегровану електронну комерцію. Це принципово різні технології, в тому числі − логістичні. Одна справа прийняти товар на центральному хабі, розподілити та розвести по магазинах, і далі продавати його з полиць. Інша справа – модель e-commerce, де ядром системи є fulfillment centers (центри виконання замовлень), які працюють з товарами саме як логістичний центр. Разом вони складають єдиний організм, що складається з окремих модулів або доменів. Людина з будь-якого регіону може подивитися на сайті реальні залишки в будь-якому регіоні з будь-якого товару.
Кінцевий споживач є безпосереднім учасником або творцем замовлення в цій самій внутрішній інтегрованій логістичній системі. Товар може зберігатися, умовно, де завгодно.
Система електронної комерції не просто мусить бути інтегрована з логістикою − вона повинна вміти ефективно працювати з різними категоріями товарів, мати здатність оперувати різними продуктовими лініями і продуктовими бізнесами, здійснювати особливу політику ціноутворення, програми лояльності і т.п.
ПИТАННЯ:
- Назвіть основні умови інтеграції e-commerce з логістичною інфраструктурою.
- Проаналізуйте системи електронної комерції провідних компаній світу Amazon, eBay, Alibaba та AliExpress за критеріями: товарна політика, гарантія якості, політика ціноутворення, безпека, програма лояльності, послуги
- Які фактори стимулюють компанії e-commerce до інновацій: співпраця з клієнтами та/або постачальниками? Будь ласка, поясніть свої відповіді.
- Проведіть дослідження електронної комерції в Україні та наведіть за власними критеріями ТОП-10 українських e-commerce компаній. Обґрунтуйте свою відповідь.
- Які українські e-commerce компанії повністю інтегрували електронну комерцію з логістичною інфраструктурою?
Кейс 12. Технологія Blockchain в логістиці
Елана Бройтман є директором компанії New America NYC і колишнім заступником помічника міністра оборони у відомстві з питань виробництва та промислової бази. Вона є членом консультативної ради Notarytrade, стартапа, який пропонує послуги, пов’язані з “blockchain” (блокчейн). За визначеннням Елани Бройтма: «Пентагон має найбільшу у світі проблему логістики» https://www.defenseone.com/ideas/2017/10/pentagon-has-worlds-largest-logistics-problem-blockchain-can-help/141500/.
Не дивно, що Міністерство оборони США зіштовхується з проблемами в управлінні своєю інвентаризацією, вартість якої оцінюється майже в 100 мільярдів доларів. Важко, не кажучи вже про дороге, керувати і відслідковувати купівлю сотень тисяч частин з глобальної мережі суб-постачальників, багато з яких малі, нехитрі, і кілька кроків, вилучених з будь-якого складного продукту, який купує Пентагон.
Наприклад, в останній доповіді Управління з підзвітності уряду повідомлялося про «слабкі місця в управлінні ланцюгом поставок», включаючи проблеми, пов’язані з відстеженням та постачанням поставок. І одна справа – занепад матеріальної частини, але війська і навіть місії можуть бути поставлені під загрозу, коли в систему потрапляють дрібні підкомпоненти. Протягом останніх семи років Конгрес і Міністерство оборони привернули увагу до проблеми підробок, особливо після скандалу із дороговартісною заміною неякісних напівпровідників до систем протиракетної оборони і винищувачів. Тоді Конгрес США так і не зміг зібрати повну інформацію про походження підроблених запчастин.
Технологія Вlockchain з’явилася у 2008 році, завдяки автору криптовалюти Bitcoin, який більш відомий під псевдонімом Сатоши Накамото. Технологію Blockchain більшість, пов’язують з криптовалютами Bitcoin, Ethereum та іншими. Але саме технологія поєднання криптографії, розподіленого обміну повідомленнями та інших технологій, що лежить в основі цих продуктів є серцевою системою бухгалтерського обліку з прозорим, ультранадійним механізмом перевірки транзакцій.
Blockchain – це загальнодоступний і незмінний реєстр даних (блоків), де кожен наступний блок має і зв’язок з попереднім. У блок можна включити практично будь-яку інформацію, тим самим створивши ланцюжок транзакцій. Завдяки своїй архітектурі система надійно захищена від будь-яких змін, що дозволить знизити вплив людини практично до нуля.
Це робить blockchain дуже привабливим для компаній, які залежать від купівлі та розповсюдження великої кількості матеріалу з багатьох джерел у багатьох місцях. Вже зараз найважливіші гравці в галузі сільського господарства, судноплавства і роздрібної торгівлі використовують його. Наприклад, IBM співпрацює з Walmart та китайським університетом Цінхуа для використання технології blockchain для цифрового відстеження руху харчових продуктів. За даними IBM, «деталі вироблення ферми, номери партій, фабричні та технологічні дані, терміни зберігання, температури зберігання та деталі відвантаження підключені до продуктів харчування, а інформація вводиться в блок-ланцюг на кожному етапі процесу». перевіряти кожну з точок даних через цифрову систему консенсусу, що призводить до незмінного запису транзакції.
Крім того, судновий гігант Maersk співпрацює з корпорацією Microsoft і консультантами EY на пілотному блокчейн для відстеження поставок у режимі реального часу, зниження витрат на страхування міжнародних морських перевезень і збільшення гарантії всіх сторін угоди. Навіть Організація Об’єднаних Націй використовує блокчейн для обробки допомоги, підтримки цифрової ідентичності та управління контрактами, коли традиційні методи недоступні або стають жертвою вразливостей.
Блокчейн вирішує ряд проблем. Контроль або перевірка виконуються консенсусом, а не центральним органом, що обмежує проблеми безпеки в одній точці відмови або уразливості. Кожен крок у транзакції відстежується, тому, якщо виникає проблема з вантажем, відкликання подібних виробів можна відстежувати до більш конкретної точки вразливості і не вимагати надмірно широкого і дорогого відкликання. Додаткові витрати на верифікацію є скромними, а головна книга є видимою для всіх учасників, що дозволяє навіть невеликим постачальникам брати участь і виконувати найкращі практики. І прозорий характер книги зменшує, якщо не виключає взагалі, корупційні практики, які можуть підірвати ліцензування та митні режими.
Blockchain може навіть допомогти з проблемами, характерними для уряду і Міністерства оборони. Малі компанії часто не в змозі фінансувати та керувати механізмами відстеження, аудиту та нагляду, необхідними для дотримання урядом, зокрема, протоколів про захист та захист. Проте ланцюг поставок DOD залежить від величезної кількості компаній, що поширюються в усьому світі, що ускладнює контроль за ними. Це традиційно було частиною проблеми розробки систем протидії підробці. Blockchain може запропонувати більш простий спосіб дотримання, розширюючи набір компаній, які можуть конкурувати за військові контракти, не знижуючи нагляду.
Звичайно, існують особливі умови, які інші галузі просто не повинні вирішувати, наприклад, необхідність Міністерства оборони підтримувати додаткову безпеку та її небажання дозволяти доступ, що не охоплює США, навіть розміщувати свої хмарні сховища. Але є способи заспокоїти ці проблеми. Наприклад, військові можуть створити приватну блокчейн, доступну лише за секретним запитом. Або гібридна книга з деякими транзакціями, дозволеними між сторонами, що мають автономні відносини, або мають певні характеристики безпеки, щоб захистити конфіденційність або справді секретний характер угод; але з додатковим розподілом відкритих ключів для деяких аспектів ланцюга постачання для розширення та посилення надійності довіри до операцій. Ширша участь громадськості може допомогти у забезпеченні достатньої кількості розподілених ключів для перевірки операцій, які не вимагають такого рівня конфіденційності, тоді як паралельна, менша приватна книга може бути зарезервована для найбільш секретних операцій.
Щоб зберегти секретність Міністерства оборони до офшорних даних, можна розподілити мережу blockchain над внутрішніми військовими базами з достатньою обчислювальною здатністю для розміщення серверів blockchain. Таким чином, у разі виникнення мережевих проблем існує локальна копія книги, і вона розподіляється таким чином, що немає центральних точок атаки.
Ця ідея не обходиться без проблем. Використання блокчейн для традиційної промислової логістики та бухгалтерського обліку все ще перебуває на пілотній стадії. Його використання вимагає значних технологічних знань і потужності та енергії сервера. Слід зауважити, що технологія blockchain також не виключає так званий «людський фактор», тобто помилки, корупцію або порушення безпеки.
ПИТАННЯ:
- Поясніть сутність, інноваційність та основні принципи дії технології Вlockchain?
- Назвіть основні фінансові, експлуатаційні, та організаційні проблеми в логістиці? Будь ласка, проранжуйте проблеми логістики від найважливіших до менш важливих.
- Фінансові причини
- Експлуатаційні показники
- Організаційна підтримка
- У яких сферах логістики на вашу думку першу чергу необхідно використовувати технології Вlockchain? Обґрунтуйте відповідь на прикладі конкретної логістичної компанії.
- Вивчить досвід використання технології Вlockchain в одній із провідних логістичних компаній (Walmart, Maersk, DB Schenker, Wells Fargo та інш.)
- Вкажіть основні переваги та можливості які отримала досліджувана компанія завдяки використання технології Вlockchain в логістиці?
КЕЙС 13. Особливості роботи складської програми FBA (Fulfillment by Amazon)
Торгова інтернет платформа Amazon на тлі інших (крім колосального річного обороту і стажу в онлайн-торгівлі) робить її привабливою для мільйонів підприємців з усього світу.
На Amazon свої товари реалізують підприємці з 185 країн світу, представляючи 480 000 міст у різних кінцях планети (на вересень 2018 року).
Статистика зростання числа продавців підтверджує стійко високий інтерес до даної торгової платформи. Не останню роль в цьому зіграла програма Fulfillment by Amazon.
Що таке Fulfillment by Amazon? Часто в картці товару на Amazon, поруч з назвою продавця, можна побачити напис Fulfilled by Amazon. Це означає, що даний продавець використовує додатковий сервіс, що значно спрощує йому життя. Але, зверніть увагу, є приємні бонуси і для покупців. Так, на продукти, які беруть участь в програмі FBA, поширюються спеціальні умови доставки. Наприклад, безкоштовна доставка при замовленні на суму від $ 35.
FBA – це спеціальний платний сервіс для продавців, що дозволяє використовувати складські потужності Amazon. Цю програму можна вибрати для одного-двох, кількох або всіх товарів зі свого асортименту. Обрані вами товари будуть зберігатися на ультрасучасних складах на одних полицях з товарами самого Amazon.
Такі склади (109 центрів) знаходяться вже в 33 штатах США (дані на початок 2018) і їх кількість постійно збільшується. Це дозволяє компанії скорочувати час і вартість доставки. Крім зберігання, сервіс забезпечує маркування, доставку товарів споживачам, повернення товару, який не підійшов. Доставка здійснюється власним парком наземного транспорту або із залученням служб UPS і FedEx. Найближчим часом планується запуск доставки безпілотниками і це цілком реальний проект, як би футуристично це не звучало.
Як працює Fulfillment by Amazon
Склади Amazon працюють як годинник: всі процеси автоматизовані, втрата товару виключається. І сам товар, і місця, де він зберігається, промарковані спеціальними кодами, які надає сервіс (FBA Labeled Inventory). Вони допоможуть товару бути впізнаним і прийнятим на склад.. Незважаючи на величезні площі стелажів, будь-який товар знаходиться дуже швидко. Залишається тільки моніторити кількість продукції в своєму особистому кабінеті і вчасно, по мірі продажів, поповнювати залишки новими партіями.
Основна частина роботи власника товару – це заповнення карток товару, регулювання цінової політики, просування товару на сайті з використанням маркетингових інструментів Amazon і відповіді на запитання потенційних покупців. Всі замовлення Amazon доставить самостійно, і навіть, з наданням додаткового сервісу: об’єднання замовлень в одну доставку, повернення товару, який з якихось причин не підійшов. Для великого числа товарів діє програма доставки протягом двох днів. Цілями компанії Amazon є скорочення часу доставки, не втративши в якості послуг.
Найголовніше у всьому цьому процесі те, що покупці навіть не замислюються про те, чий товар вони набувають: товар Amazon або третьої сторони, представник якої живе в Україні, Росії чи Індії. Усі сторінки по товарам різних продавців оформлені в одному стилі і назва продавця на них не сильно виділяється. При цьому довіра до сервісу наскільки велика, що товари третьої сторони продаються також успішно, як і продукція самого Amazona.
Скільки це коштує? Такий сервіс безкоштовним бути не може. Програму FBA, незважаючи на додаткову плату, використовують 73% продавців Amazon.
Як розраховується вартість послуг Fulfillment by Amazon? При розрахунку вартості враховується:
- Вага товару;
- Витрати на зберігання (залежать від обсягу, займаного товаром);
- Вартість підбору і упаковки товарів;
- Збір за доставку товару.
Щоб краще розуміти про які цифри йдеться, наведемо кілька значень з довідника FBA. Рекомендуємо починати звикати до американської системи числення мір ваги та довжини, працюючи з Amazon вам доведеться оперувати футами і дюймами, а не звичними нам метрами.
- Вартість місячного зберігання продукції на складі Amazon (для товарів стандартного розміру):
– З січня по вересень – $ 0,51 за кубічний фут;
– З жовтня по грудень – $ 0,68 за кубічний фут;
- Вартість обробки замовлення для товара стандартного розміру: $ 1.0 за одне замовлення;
- Підбір та упаковка товару стандартного розміру: $ 1,04 для товарів, вартістю до $ 300.
Для всього, що не вписується в стандартні розміри – діють спеціальні ціни, які, як правило, вищі. Тому при виборі товару, додатково звертайте увагу на його габарити і вагу в упаковці.
За рахунок величезного асортименту, розвиненої логістики, швидкої доставки і відмінного клієнтського сервісу Amazon привернув мільйони покупців. Для покупців Amazon – безумовний бренд з відмінним сервісом. У США переважна більшість користувачів, які бажають придбати будь-який товар, спочатку шукають його саме на Amazon, а не в Google та інших пошукових системах.
Питання:
- Зайдіть в інтернеті статистичні данні про результати роботи Amazon за останні три роки по наступним критеріям:
- скільки осіб використовують Amazon для продажу своїх товарів?
- питома вага продажів третіх осіб на Amazon?
- кількість продавців, які використовують складську програму FBA?
- та зробіть аналіз динаміки отриманих даних.
- Надайте схему роботи складського сервісу від Amazon – Fulfillment by Amazon (FBA).
- Розрахуйте вартість послуг сервісу FBA для будь-якого товару (на ваш вибір) за допомогою калькулятора Amazon https://sellercentral.amazon.com/hz/fba/profitabilitycalculator/index?lang=en_US
- Що таке товар стандартного розміру в розумінні Amazon?
- Чи є сенс платити Amazon додаткові відрахування, втягуючись в програму Fulfillment by Amazon? Назвіть щонайменше 5 переваг FBA для продавців і покупців.
Кейс 14. DHL
1Questions:
1.What is the main essence of an innovative solution DHL Supply Chain?
2.Using the DHL website (www.dhl.com/supplychain), review the individual sectors of economy that DHL has focused on, analyze the supply chain, and related products and solutions.
3.Which one of the world’s leading car manufacturers was needed a way to radically upgrade its spare parts distribution model and which is now effectively using the DHL Supply Chain?
- Яка головна суть інноваційного рішення DHL Supply Chain?
- Використовуючи веб-сайт DHL (www.dhl.com/supplychain), ознайомтеся з окремими секторами економіки, на які зосереджується компанія DHL, аналізуйте ланцюжок постачання та пов’язані з ними продукти та рішення.
- Якому з провідних світових виробників автомобілів був потрібен спосіб радикально оновити свою модель дистрибуції запасних частин, яка зараз ефективно використовує мережу постачання DHL?
КЕЙС №15. Франчайзинг у ресторанному бізнесі. Baskin-Robbins
Засновниками солодкої імперії стали два двоюрідних брата – Ірвін і Бартон. Все почалося з того, що, будучи дитиною Ірвіну Роббінсу (Irvine ‘Irv’ Robbins) доводилося підробляти в кафе батька, де клієнтам пропонували морозиво. Вже з дитинства Ірвін любив допомагати батькові, йому подобалася атмосфера, що панує в кафе.
Після закінчення університету Ірвін пішов в армію. Закінчивши службу молодому хлопцю потрібно було вирішити, чим займатися, як заробити на життя. Повертатися до рідного міста він не хотів. І тут він згадав про те, як в дитинстві йому подобалося працювати разом з батьком і продавати морозиво. Так Роббінс відкрив свій перший магазин з продажу морозива.
Ірвін почав орендувати приміщення, і відкривати один магазин за іншим, розуміючи, що заробити гроші можна тільки маючи кілька точок з продажу.
Перший магазин був відкритий в 1945 році і називався «Снігур» («Snowbird Ice Cream»). Магазин відрізнявся від конкурентів тим, що клієнтам тут пропонували 21 вид морозива, яке виготовлялося за спеціальною рецептурою і тільки з натуральних компонентів. У той час морозиво, яке продавалася в магазинах вироблялося масово і не відрізнялося високою якістю. А ось морозиво Роббінса швидко припало до смаку покупцям.
Бізнес пішов вгору і з часом Ірвін Роббінс умовив свого двоюрідного брата Бартона Баскина теж зайнятися бізнесом разом з ним. Перший час Ірвін і Бартон працювали окремо один від одного. У 1948 році у Роббінса і Баскіна було вже шість торгових точок.
Пізніше брати спільно відкрили фабрику з виробництва морозива і продавали його тільки у власних закладах.
Магазини Баскіна і Роббінса пропонували покупцям якісний продукт і високий сервіс. При цьому особливе значення мала, атмосфера, що панує в закладах. Сюди приходили сім’ями, великими компаніями, клієнти шикувалися в чергу.
Кількість магазинів збільшувалася, так як попит на продукцію був високий. Так в 1949 році братам належало вже 40 точок з продажу морозива. Пізніше в 1953 році магазини Роббінса «Snowbird» і Баскіна «Burtons» об’єдналися в єдину мережу.
Коли магазинів стало багато, брати зрозуміли, що вони самі не в змозі контролювати кожну точку, щоб зберегти високий рівень обслуговування. Тому Ірвін і Бартон стали продавати права на продаж власного морозива по всій країні. Роббінс і Баскін стали основоположниками системи франчайзингу в харчовій промисловості.
“Мені страшенно пощастило, що я ніколи не вчився бухгалтерії. Тоді б я відразу зрозумів, що розорений. А так мені здавалося, що все поки йде нормально”. Ірвін Роббінс.
Тепер у Баскіна і Роббінса з’явився вільний час і капітал для того, щоб розширити асортимент продукції. Так стали з’являтися нові і незвичайні смаки, які не мали аналогів. Наприклад, смак дині, гарбузового та чорничного пирога. Всього Ірвін і Бартон придумали 31 смак морозива.
“Не кожному подобаються всі наші смаки, але кожен з наших смаків обов’язково є для когось улюбленим “Бартон Баскін.
У 1953 році був створений бренд «Baskin-Robbins». Велике, на той момент, рекламне агентство в Америці порадило братам, щоб в назву бренду увійшли їхні прізвища.
У 70-х роках бренд вийшов на міжнародні ринки.
На початку 2000-х здоров’я Ірвіна Роббінса стало різко здавати, і 5 травня 2008 року він помер після тривалої хвороби. Злі язики почали активно зв’язувати хворобу Ірвіна (діабет) з надмірним споживанням морозива. На момент смерті магнату було 90 років. До речі, Берт Баскін раптово помер в 1964 році, і Роббінс одноосібно очолював компанію до свого відходу на спокій в 1978 році.
Особливості франшизи
Франчайзі пропонується кілька форматів: кіоск, кафе, фуд-корт, окремий заклад. Початковий внесок становить 25 000 $ – 150 000 $, інвестиції в проект можуть досягати 500 000 $. Термін окупності становить від одного до двох років. Щомісячні відрахування відсутні.
Компанія пропонує оперативні консультації з усіх питань ведення бізнесу, навчання в спеціальному центрі, рекомендації з вибору приміщення, регулярні поставки високоякісної продукції.
Також «Baskin Robbins» відомі дуже лояльними умовами щодо співпраці з ветеранами армії, працює ціла програма. Відомо, що при покупці франшизи ветерани не оплачують паушальний платіж, а також отримують тривалі канікули на оплату роялті.
Кафе |
2008 |
2010 |
2012 |
2014 |
2016 |
2018 |
Власна мережа, шт. |
2 |
1 |
1 |
7 |
6 |
0 |
Відкриті по франшизі – за межами США, шт. |
3 190 |
3 730 |
4 467 |
4 932 |
5 198 |
5 422 |
Відкриті по франшизі – на території США, шт. |
2 699 |
2 597 |
2 425 |
2 473 |
2 524 |
2 560 |
Кілька цікавих фактів
- в 1953 році на логотипі Baskin-Robbins з’явилося число 31. Пояснення цьому: 31 день в місяці – 31 новий смак. Кожен день новий смак, це одна з ключових ідей філософії Baskin-Robbins;
- свою яхту Ірвін Роббінс назвав “32-й аромат”. На його автомобілі красувався номер 31 BR;
- в же період з’явилася легендарнa фірмова рожева ложечка. Спочатку вона видавалася кожному новому відвідувачеві для безкоштовної дегустації морозива. Згодом ця дрібниця стала невід’ємним культовим сувеніром. Наприклад, коли Ірв Роббінс помер шанувальники бренду запропонували проект надгробного пам’ятника батьку-засновнику саме у вигляді величезної фірмової рожевої ложки;
- Ірвін Робінс змушував працівників своєї мережі їсти якомога більше морозива – щоб не було спокуси красти;
- американський президент Барак Обама в молодості
- підробляв офіціантом в кафе «Baskin Robbins», тут пройшло і його перше побачення з майбутньою дружиною Мішель;
- компанія прислухається до думки клієнтів і постійно проводить опитування, адже найпопулярніші смаки були запропоновані саме покупцями;
- 1996 році в Москві був відкритий найбільший завод в Європі з виробництва морозива «Baskin Robbins»;
- Рей Крок, який купив у братів Макнональдів право на відкриття ресторанів «Макдональдс» працював продавцем молочного коктейлю, в одному з магазинів «Baskin Robbins». Завдяки отриманому досвіду Крок перетворив звичайні закусочні в величезну імперію під назвою «Макдональдс»;
- починаючи з 1945 року під брендом Baskin-Robbins випущено понад 1000 різних сортів морозива!
«Ми продаємо не просто морозиво – ми продаємо радість ». Ці слова Ірва Роббінса стали головним девізом бренду Baskin-Robbins.
Сьогодні бренд належить американській компанії «Dunkin Brands». Кафе-морозиво «Baskin Robbins» відомо в більш, ніж 100 містах країн СНД. Бренд налічує майже 500 торгових точок і 300 кафе. Всього в світі працює понад 7000 закладів «Baskin Robbins», більш ніж в 50-ти країнах світу.
Запитання та завдання
- Що вплинуло на успіх Baskin-Robbins?
- Яка цільова аудиторія та цільовий ринок Baskin–Robbins?
- Які маркетингові інструменти використовуються на підприємствах Baskin-Robbins?
- Чому , на вашу думку, в наш час популярний франчайзинг в Україні і за кодоном і на скільки?
- Чому для франчайзерів найпопулярніший – ресторанний бізнес?
- Як Ви вважаєте покупка франшизи гарантує успіх у бізнесі?
- Чому на Вашу думку закриваються ресторани, що колись успішно розвивалися за франшизою?
- Назвіть та охарактеризуйте успішні франшизи в Україні, в Чернівцях.
КЕЙС 16. Мерчандайзингові інновації підприємств ресторанного господарства. Ресторан «Urban Space 100»
Сьогодні у суспільному житті країни все більшого значення набуває такий вид економічної діяльності як ресторанне господарство, розвиток якого залежить від соціально-демографічних, економічних і культурних особливостей певного регіону.
Мерчандайзинг в Україні активно використовується для управління обсягами продажу в роздрібній торгівлі, особливо у великих супермаркетах. Щодо ресторанного господарства, то тут здійснюються лише перші кроки його впровадження. У закладах ресторанного господарства і роздрібної торгівлі мерчандайзинг помітно різниться між собою. У ресторанах і кафе клієнт не може наперед оцінити споживацьку цінність послуги і впевнитися у правильності вибору. Продавати послуги, які є неосяжними й незримими, складніше, ніж будь-який товар.
Ресторан «Urban Space 100» – приклад успішної реалізації концепції мерчандайзингу у сфері ресторанного господарства Івано-Франківська.
Ресторан «Urban Space 100» – перший в Україні громадський ресторан, відкритий у грудні 2014 року. Його засновниками стали 100 меценатів, кожен з яких зробив внесок в розмірі 1000 доларів США.
Ресторан розрахований на 100 посадкових місць. На соціальні проекти міста рестораном спрямовується 80% отриманого прибутку. Це приклад соціально відповідального підприємництва і об’єднання мешканців міста навколо спільних ідей. Заклад став платформою для суспільних ініціатив, відкритим майданчиком для презентацій, обговорень, вивчення іноземного досвіду та інших некомерційних заходів. Цим проектом зацікавилось багато міст України, які готові купити франшизу.
Заклад суспільного харчування повинен мати концептуальне вирішення екстер’єру та інтер’єру. Важливим є продуманість всіх деталей, їхнє гармонійне поєднання та підпорядковування основному задуму. Ресторан «Urban Space 100» знаходиться в центрі міста в історичній будівлі 1927 р. побудови – колишньому Будинку Союзу польських залізничників, пізніше – Будинку офіцерів. Це заклад сучасного формату і відповідного дизайну в стилі індастріал, лофт. Екстер’єр підкреслює демократичність закладу, а в оформленні інтер’єру закладено принципи простоти, раціональності, гармонійного поєднання старого і нового в матеріалах, конструкціях та оздобленні. Для прикладу, зал ресторану може запросто трансформуватися в глядацьку залу та залу для дискусій. Внутрішній простір поділений на декілька зон без жодної перегородки, зокрема, кухня відкрита для огляду відвідувачів.
Атмосфера ресторану – це сукупність зовнішніх і внутрішніх елементів, що впливають на сенсорні рецептори та формують психологічний стан клієнтів. Складові атмосфери ресторану: запахи, освітлення, музика і т.д. В ресторані «Urban Space 100» на кожному з поверхів вмонтовано ароматизатори для насичення залу різними запахами: груша з ваніллю (відчуття затишку і комфорту), какао (для імпульсивного відвідування), карамель (для домашнього затишку), міцна кава тощо.
В «Urban Space 100» передбачено природне та штучне освітлення, є можливість зміни напряму та кута освітлення. Використовуються лампи звичайного та викривленого спектру (від м’якого теплого до холоднуватого). При потребі освітлення окремих зон може бути від інтенсивно-акцентованого до світла в стилі мінімалізму або хай-теку.
Оскільки типовими клієнтами «Urban Space 100» є молоді творчі люди, активні в громадському житті, з різнобічними інтересами, з високим ступенем поінформованості, то в ресторані використовується різноманітне музичне оформлення:
– «жива» інструментальна класична (фортепіано, скрипка, струнний оркестр), джазова, бардівська, етномузика та альтернативна музика;
– музичні автомати, відео- та аудіоапаратура, зокрема караоке.
В «Urban Space 100» для сервірування використовують концептуальний посуд із сучасних матеріалів, простих форм, з ненав’язливим оздобленням, основна відмінність якого – універсальність. Страви в основному подаються на блюдах типу менажниці, судках-контейнерах, порційних сковорідках, глибоких тарелях, мисках. Використовуються столові прилади з оригінальними дерев’яними ручками. Загалом, сервірування в ресторані домашнє, демократичне.
Предмети сервірування, естетика оформлення страв, технологія обслуговування та інші деталі сервісу підкреслюють концептуальність закладу.
В ресторані «Urban Space 100» виокремлена зона для продажу сувенірної продукції, виготовленої місцевими підприємствами, та вітрина кондитерських виробів. Для реклами сувенірів і власне ресторанних послуг використовуються постери, лефлет-холдери, мобайли, воблер, світлові панелі, цінники тощо.
В ресторані «Urban Space 100» використовують такі мерчандайзингові прийоми, як дегустація напоїв власних рецептур, роздача дрібних сувенірів з логотипом ресторану корпоративним клієнтам, безкоштовна роздача мініпорцій новинок меню постійним клієнтам, тощо.
Дизайнерська розробка меню «Urban Space 100» відрізняється лаконічністю, легко читається, естетично приваблива.
Високий рівень піклування про комфорт гостя – основне завдання персоналу ресторану «Urban Space 100». Крім суто професійних знань та навичок, персонал має високий рівень інтелекту та ерудиції, обізнаний в громадському житті, має високі морально-етичні якості. Все вище зазначене дозволяє дієво впливати на різні категорії клієнтів щодо вибору послуг.
Запитання та завдання
- Чим відрізняються складові мерчандайзингу підприємств ресторанного господарства та складові мерчандайзингу в роздрібній торгівлі?
- Назвіть елементи мерчандайзингу підприємств ресторанного господарства.
- Охарактеризуйте атмосферу ресторану, промомаркетинг, персонал, меню, POS– матеріали, ресторанний сервіс, музичне оформлення в ресторані «Urban Space 100». Як ці фактори впливають на успіх закладу?
- Що таке семплінг і як він використовується в закладах ресторанного бізнесу?
- Наведіть приклади використання мерчандайзингу у ресторанах Вашого міста.