ПРОФЕСІЯ «МАРКЕТОЛОГ»: СПЕЦІАЛЬНІСТЬ І ПОСАДА
Часто абітурієнти і студенти, а інколи і вже майже професійні маркетологи-випускники не розуміють різницю між такими, насправді досить схожими речами, як маркетингова спеціальність, професія, і та посада, яку планує займати (або займає) маркетолог. Давайте розберемося разом…
Хто ж такий «маркетолог»?
Ті, хто професійно займається маркетингом – це люди з сукупністю знань (оволоділи теоретичними основами професії маркетолога), умінь (навчилися застосовувати отримані знання на практиці) і навичок (мають досвід застосування маркетингових рішень), притаманних маркетологу. Кажуть: «Маркетолог оволодів професією», «У нього є професія».
Спеціальність у ВНЗ
Спеціальність вищої професійної освіти – це тільки напрям підготовки при отриманні вищої або середньо-спеціальної освіти. Списки напрямків освіти та спеціальностей затверджені Міністерством освіти та науки. Закінчивши ВУЗ за фахом «маркетинг» маркетологом ви автоматично не станете. Адже вміти їздити на авто і бути професійним водієм, бути професійним водієм і бути асом – це різні речі. Тільки маючи «вогонь маркетингу» в душі, отримавши базові знання і досвід можна стати маркетологом. Як перевірити чи є вогник усередині, чи можете ви стати асом маркетингу?
Маркетинг – це мистецтво задовольняти потреби ринку. Спробуйте швидко відповісти на запропоновані питання, властиво це Вам чи ні:
- Чи можете ви задовольняти не тільки себе?
- Чи можете ви зрозуміти, що хочуть від Вас друзі і знайомі і доставити їм задоволення і, при цьому, отримати задоволення самому?
- Знайдіть в інтернеті або в пошуковому рядку на цьому сайті термін «емпатія». Чи можете ви сказати, що це вам близьке?
- Чи є у вас творчий потенціал?
- Тягне Чи Вас малювати, писати музику, придумувати конкурси та розіграші для друзів, чи можете ви влаштувати свято іншим?
- Відрізняєте ви хороший товар від добре зробленого товару? Ви взагалі можете визначити, що саме я намагався дізнатися, саме так сформулювавши це питання?
- Чи можете ви, подивившись рекламу, зрозуміти: це красиво зроблена реклама (як хороше кіно, зняте про красу природи), чи ця реклама «чіпляє за живе» і здатна заразити ідеєю товару потенційних покупців?
- Ви можете бути настільки переконливі, що б продати непотрібну вам річ за ті ж гроші, за які ви її купили?
- Ви можете працювати багато? Справа в тому, що більшість професій та спеціальностей передбачають і допускають роботу з 9:00 і до 18:00. Маркетинг же часто змушує думати про завдання всі двадцять чотири години на добу, коли блискуча ідея з’являється як результат не випадкової знахідки або вміння добре щось робити руками, а в результаті болісної роботи над собою, над завданням, над обставинами.
Якщо ви відповіли «Ні», або якщо ви відповіли «Так» на всі питання занадто швидко, пошукайте себе в іншій спеціальності. Сумніватися – властиво маркетологу.
Маркетингова спеціальність
Є ще поняття «маркетингова спеціальність» – це не те поняття, яке відомо Вам в контексті роботи приймальної комісії вишу. Маркетингова спеціальність – це, наприклад, брендмейкер, торговий маркетолог, рекламіст та інші, добре описані маркетингові спеціальності. Маркетингова спеціальність за своїм визначенням близька до поняття «професія» і відповідає певній спеціалізації в області маркетингу.
Спеціалізація в маркетингу – це сукупність навичок, знань і умінь, орієнтованих на застосування в специфічній галузі професійної діяльності маркетолога в рамках зазначеної спеціальності і стосовно до поставленої конкретної маркетингової задачі. Приміром, спеціалізація копірайтера для підготовки інформаційних матеріалів у певній галузі знань, або спеціалізація трейд-маркетолога на підготовці та проведенні промо-акцій у ритейлі.
Посада маркетолога – це сукупність покладених на маркетолога трудових завдань, функцій, обов’язків, а також відповідальності за їх виконання. Приміром: посада маркетинг-директора передбчає відповідальність за всю маркетингову політику підприємства та очолювану ним маркетингову службу. Керівник відділу реклами відповідає за всі зовнішні ATL-комунікації, за розробку рекламної продукції для BTL-заходів і підтримки дилерських і дистриб’юторських мереж.
Маркетолог – це фахівець, в обов’язки якого входить вивчення вподобань покупців і підвищення рівня товарообігу фірми, на яку він працює. Від даного фахівця залежить успіх і рівень продажів продукції, адже він доносить думку споживача до виробника.
Історія
Маркетинг з’явився як самостійний вид спеціалізації порівняно недавно. Але, як і всі молоді професії, він швидко і динамічно розвивається, тішачи маркетологів хорошими зарплатами. Спочатку маркетинг не був окремою галуззю знань і трактувався як реклама, заснована на потребах покупців, а не прості слогани. Але з часом він стрімко розвивався, і в 1902 році, спочатку в університетах США, почали читати лекції про маркетинг. У 1926 році в тих же штатах з’явилася перша асоціація маркетингу. Пізніше аналогічні об’єднання стали поширюватися на Європу і інші частини світу. У СРСР перші маркетингові палати побачили світ у 1970 році. Так і почалася наша історія маркетингу.
Маркетолог – це фахівець, який займається аналітикою споживчого ринку та проектує стратегію просування товарів серед покупців. Він розглядає всі види конкурентної продукції, виділяючи найпопулярніші марки. Вивчає їх рекламні проекти і думка споживачів. Потім у завдання маркетолога входить аналітична робота, він підсумовує отриману інформацію і розкладає її на складові грамотного піару. Виходячи з отриманих даних, маркетолог продумує ходи просування продукції компанії, на яку він працює.
Виходячи з такого широкого спектру обов’язків, маркетологів розділили на два типи:
- Маркетологи-аналітики. До їхніх обов’язків входить рутинна робота зі збору інформації та проведення її аналізу. Саме аналітики займаються вивченням усіх стратегій конкурентів і динаміки продажів їхньої продукції після початку активної реклами. Потім вони узагальнюють дані і надають висновки креативникам.
- Маркетологи-креативщики. Отримавши аналітичні дані, вони створюють концепцію, за допомогою якої і будуть просувати свій товар на споживчому ринку. Це не просто план однієї реклами, це стратегія ребрендингу, популяризації і т.д. Маркетолог створює нове ім’я та нові принципи для просувної марки. Але важливо чітко розуміти різницю між менеджером з реклами та маркетологом. Останній пропонує повний список рекомендацій. На їх підставі менеджер і створює рекламний продукт.
Прямими обов’язками маркетолога є:
- Збір та аналіз даних про смакові переваги покупців. Даний процес проводиться за допомогою аналізу продажів з торгових точок або ж шляхом маркетингових досліджень.
- Збір інформації про продажі, на основі яких аналізується попит.
- Проведення маркетингових досліджень. Для цього наймають інтерв’юерів, які прямо спілкуються із споживачами.
- Моніторинг галузі, в якій знаходиться просувний товар. Це аналіз переваг і недоліків конкурентних марок.
- Просування продукції. Розробка концепції та рекомендацій, які теоретично зможуть допомогти у підвищенні продажів.
- Внесення даних в програму, яка проведе ретельний аналіз і піднесе результат у вигляді зручного графіка.
- Складання звітів та презентація рекомендацій по просуванню начальству.
Робота маркетолога дуже багатогранна і цікава. Адже крім складною і кропіткою аналітичній частині, ви отримуєте масу адреналіну і можливостей проявити свої творчі здібності.
Кому подобається ця професія
Маркетолог – це в першу чергу всебічно розвинена людина. Він повинен уміти практично все. Хорошому маркетологу притаманні:
- Аналітичний склад розуму і любов до роботи з цифрами. Адже ті, кому робота не подобається, зазвичай надовго не затримуються на цій посаді.
- Уважність. Одна неточність може некоректно відобразити всі дані, через що неправильно побудується концепція і виробництво піде в збиток.
- Комунікабельність. Важливі не тільки цифри зі складів, а й від дистриб’юторів, і з торгових точок. Потрібно вміти домовитися так, щоб завжди знати про рівень продажів як свого товару, так і марок-конкурентів. Ця якість необхідно і при організації роботи інтерв’юерів.
- Стресостійкість. Робота передбачає багато спілкування і багато відповідальності. Якщо ви готові розплакатися при найменшому підвищенні голосу на вас, маркетологом вам не бути.
- Творчий потенціал і вміння генерувати ідеї. Це одне з найбільш важливих якостей. Маркетолог, грунтуючись на тенденції ринку, повинен надати рекомендації щодо подальшого просування товару.
- Якщо ви відповідальний творча людина, якому не страшні стреси, та й з цифрами ви на «ти», то маркетолог – це не професія, а покликання для вас.
Затребуваність маркетологів
Практично кожної компанії необхідний штатний маркетолог. Це популярна і високооплачувана професія. Крім затребуваності в компаніях-виробниках, маркетологи завжди необхідні в профільних консалтингових компаніях.
Скільки отримують люди, що працюють за даною професією
Маркетолог є однією з найбільш високооплачуваних професій. На старті кар’єри, ще недосвідчений випускник вузу отримує дохід від 5000 грн на місяць. Потім його заробіток збільшується до рівня в 50-60 тисяч рублів на місяць. І це далеко не межа. Адже кар’єра в даній галузі розвивається стрімко, що гарантує стабільний і високий рівень доходу. Але слід пам’ятати головне: підвищення дається тільки найпрацелюбнішим і уважним співробітникам.
Чи легко влаштуватися на роботу
Для того щоб влаштуватися маркетологом, потрібно пройти 1 або 2 співбесіди. Так як одним з основних критеріїв є стресостійкість, то слід бути готовим до групових співбесід. Це коли крім вас на роботу намагаються влаштуватися ще 5-10 претендентів. При цьому собеседуют вас одночасно. Таким чином, відбираються самі розкуті, цілеспрямовані і готові до боротьби здобувачі – справжні акули маркетингу.
По завершенні групового етапу найсильніших претендентів тестують і проводять індивідуальні фінальні співбесіди. Саме на них присутня ваше безпосереднє начальство, яка відбирає кращих з кращих. Влаштуватися на роботу досить складно, але немає нічого неможливого. На співбесіді важливо проявити себе, продемонструвати всі переваги, і робота ваша.
Як зазвичай будується кар’єра
Найнижчою ланкою в ланцюзі маркетологів є ваша стартова позиція. Це асистент маркетолога або стажист. На цю посаду зазвичай приймають випускників вузів без досвіду роботи. Ви займаєтеся виконанням дрібних доручень і всієї рутинної роботи. Таким чином, відбувається практичне навчання.
Наступною сходинкою є посаду маркетолога або спеціаліста. Ваша зарплата зростає, і ви отримуєте свого асистента. На даному етапі ви повинні максимально проявляти себе творчо, постійно генеруючи ідеї. Таким чином, ви створюєте фундамент для подальшого підйому по кар’єрних сходах.
Начальник відділу маркетингу – це перша висока стадія розвитку кар’єри маркетолога. Ви керуєте штатом фахівців і здійснюєте контроль їх роботи, роблячи зауваження і коригуючи при необхідності.
Начальник відділу маркетингу – не межа. Багато компаній відбирають фінансових директорів і менеджерів вищої ланки саме з маркетологів. Адже управлінець високого рівня повинен володіти аналітичним складом розуму і комунікабельністю.
Якщо ви прагнете до кар’єрного росту, то вам точно слід вибрати професію маркетолога.
Перспективи професії
Маркетолог – це одна з найперспективніших професій. Ви отримуєте масу можливостей, які тільки й чекають того моменту, коли ви зважитеся їх використовувати. Адже крім простих вузькоспеціалізованих посад, перед вами відкриваються двері в вища управлінська ланка. Маркетологам завжди є, до чого прагнути і куди рости. Це важливо і дозволяє самовдосконалюватися постійно, навіть перебуваючи на самій вершині успіху.
Одним з основних переваг даної професії є її молодість і широкий спектр обов’язків. Адже маючи таку величезну кількість знань, умінь і навичок, навіть при невдалої кар’єрі маркетолога ви з легкістю зможете знайти себе в цілому ряді більш вузько направлених спеціальностей.
Маркетингові професії
Маркетинг – це ціла наука, зі своїми розділами і напрямками. Хто такий маркетолог? Керуючисьсь одним з визначень маркетингу, маркетолог – фахівець з ринку (ринкознавець). Але ринок – це спільнота покупців, продавців-посередників, виробників. Отримавши диплом маркетолога, на на якій же сфері ринку варто сконцентруватися – це вирішувати вже особисто вам.
Директор з маркетингу (керівник, бос, шеф). Керівник, відповідальний за маркетингову політику підприємства, який очолює його маркетингову службу. Директор з маркетингу повинен знати практично все і пройти чималий шлях кар’єрними сходами від рядового маркетолога, провідного спеціаліста одного з напрямів, до керівника топ-рівня компанії.
Менеджер з маркетингу (маркетолог). Насамперед маркетолог – це менеджер, керуючий довіреними йому процесами маркетингу в компанії. Маркетолог – універсальний співробітник, який самостійно (в дрібних компаніях) відповідає за весь ввірений процес маркетингової діяльності від друку візиток до розміщення реклами або фахівець великих компаній, координуючий виконання планів виробництва маркетингових робіт сторонніми найманими співробітниками і штатними співробітниками компанії (дизайнери, верстальники, інтернет-маркетологи). Як правило, маркетолог – більшою мірою менеджер- управлінець, ніж креативщик, розробник або дизайнер.
Бренд-менеджер (бренд-мейкер). Його завдання – зробити так, щоб довірена йому марка була впізнаваною і максимально продавалася. Найчастіше працює над просуванням бренду «від» і «до»: керує дослідженням ринку перед запуском нового товару у виробництво, бере участь у розробці назви та рекламного образу. Після виходу марки на ринок, намагається домогтися впізнаваності бренду: планує і проводить рекламну кампанію, спеціальні акції, постійно курує дослідження, спрямовані на підвищення попиту.
Інтернет-маркетолог (інтернетчик). Фахівець, що володіє маркетинговими знаннями з інтернет-маркетингу і успішно застосовує їх. Інтернет-маркетолог може працювати як у сфері онлайн-досліджень, так і здійснювати роботу над побудовою онлайн-комунікацій. Може займатися просуванням продукції, послуг, марки в інтернет-середовищі, створювати і підтримувати інтернет-сайти, розробляти і проводити рекламні акції в інтернеті. Повинен постійно відслідковувати нові тенденції, бути впевненим користувачем комп’ютера і вміти працювати в спеціальних програмах. Останнім часом із загальної професійної орієнтації інтернет-маркетологів виділяється професія фахівця з SMM (маркетолог, що спеціалізується на маркетингу соціальних мереж).
Маркетолог-аналітик (аналітик). Маркетолог-аналітик відповідає за маркетингові дослідження, створення звітів і маркетингового плану, ведення бази даних, моніторинг та аналіз власної продукції, що випускається і продукції конкурентів. В обов’язках: вивчення компанії зсередини (наприклад, підрахунки обсягу продажів), стеження за розвитком галузі в цілому (моніторинг діяльності конкурентів, тенденцій ринку). В ідеалі результатом повинні бути об’єктивні рекомендації з розвитку. Однією з спеціалізацій маркетолога-аналітика є тренд-вотчер. Тренд-вотчер – це фахівець, що відслідковує появу нових тенденцій серед споживачів. Відстеження тенденцій необхідно для планування маркетингової політики компанії. Тренд-вотчер необхідні спостережливість, гарна інтуїція, уміння працювати з великим обсягом інформації, здатність до аналізу, широкий кругозір, комунікативні навички.
Маркетолог-економіст. Здійснює економічний аналіз господарської діяльності організації, розробляє заходи щодо забезпечення режиму економії, підвищення ефективності робіт, виявлення резервів, попередження втрат і непродуктивних витрат, більш раціонального використання всіх видів ресурсів. Визначає економічну ефективність проведених робіт, досліджень і розробок, впровадження нової техніки і технології, раціоналізаторських пропозицій і винаходів. Здійснює збір і накопичення науково-технічної інформації та інших необхідних матеріалів для роботи з ринком.
Менеджер з маркетингових досліджень. Менеджер з маркетингових досліджень організовує проведення маркетингових досліджень на підприємстві і в ринку. Вміє розраховувати вибірку, складати опитувальники, проводити аналіз отриманих даних.
Продакт-менеджер (менеджер по продукту). Відповідає за весь продукт від розробки до просування. Проводить аналіз ринку, займається заходами по просуванню продукту компанії, аналізом продукції конкурентів. Менеджер по продукту є фахівцем по конкретному типу продукції.
Менеджер з продажу. Покликаний організовувати процес продажу товарів і послуг. Професія широко поширена у сфері роздрібної та оптової торгівлі. В основному і стосовно маркетингу виділяють менеджера з продажу, зайнятого продажем споживчих товарів; менеджера з продажу товарів та послуг в сегменті b2b і менеджера з продажу товарів і послуг в секторі корпоративних продажів. Розробляє та забезпечує реалізацію заходів щодо організації продажів і створення мережі стійкого збуту товарів (розробка і побудова каналів руху товарів до споживачів). У його руках доля товару, зв’язку з ринковими посередниками з розподілу товару, інструменти торгового маркетингу.
Трейд-маркетолог (торговий маркетолог). Маркетинговий фахівець покликаний здійснювати зв’язок між покупцями і торговими організаціями, займатися просуванням і популяризацією марки, товарів і послуг серед торгових посередників, покупців і споживачів. Розробляє загальну концепцію просування торгових марок. Саме поняття трейд-маркетингу припускає комплексну діяльність по просуванню марки від виробника кінцевому споживачеві. Трейд-маркетинг менеджер – людина, яка здійснює загальний контроль і планування всіх пов’язаних з цим заходів. Крім просування, одним з його завдань є побудова відносин з оптовими і роздрібними торговельними підприємствами, іншими посередниками; розвиток дилерських відносин.
Інтерв’юер – дослідник, який проводить цілеспрямовану бесіду і отримує відповіді на питання, передбачені програмою дослідження.
Промоутер – маркетинговий фахівець, що займається проведенням промоушен-акцій, мета яких – просування товарів клієнтам. Промоутори працюють на виставках, в шоу-румах, в магазинах в момент проведення трейд-маркетингових акцій.
Мерчандайзер – позиція для початківців, і, відповідно, їй притаманні всі мінуси «початку кар’єри», як і в будь-який інший професійної галузі. Мерчандайзер повинен відслідковувати, скільки найменувань товару представлено в торговій точці, навчати продавців специфіки вашого товару, перевіряти і забезпечувати правильність викладення товару, постійно стежити за оформленням вітрин, на яких викладений товар. В обов’язок мерчандайзера входить також контроль терміну придатності і зняття складських залишків.
Асистент маркетолога – помічник маркетолога в різних напрямках діяльності. Ідеальна позиція для студентів, починаючи з третього курсу. Відповідальність невелика, а досвід – колосальний.